Voor de vliegveiligheid moeten windturbines met een tiphoogte van 150 meter of hoger obstakelverlichting hebben: verlichting die de windturbines zichtbaar maakt voor vliegverkeer. Overdag is dat knipperende witte verlichting. Zodra het donker wordt is de verlichting rood. 

Windplan Groen heeft de rode nachtverlichting gedoofd

Nieuw geïnstalleerde detectietechniek maakt het mogelijk de verlichting van Windplan Groen alleen nog te laten branden als er vliegverkeer dicht in de buurt komt. Als er geen vliegtuigen in de buurt zijn, zijn de rode lampen uit. Het naderingsdetectiesysteem van Windplan Groen – in jargon Aircraft Detection Lighting System (ADLS)  is in augustus 2024 in gebruik genomen. Hiermee is een langgekoesterde wens van omwonenden in vervulling gegaan. 

Windkoepel Groen snapt dat sommige omwonenden de rode lampen als overlast ervaren en daarom hebben we besloten extra te investeren in techniek die de lichthinder vermindert. Dat is niet verplicht maar vinden wij logisch. Daarbij zijn wij geholpen door de provincie Flevoland. Die riep voor dit soort systemen een subsidieregeling in het leven en heeft zich bij ons hard gemaakt voor de realisatie van het systeem.  

Veelgestelde vragen

Moderne windmolens hebben een hogere ashoogte en tiphoogte dan hun voorgangers. Vanwege de (lucht)verkeersveiligheid moeten ze daarom zogeheten obstakelverlichting krijgen. Overdag een wit knipperend licht boven op de windmolen; ’s avonds en ’s nachts permanent brandende rode verlichting (boven op de windmolen en op twee plaatsen langs de toren). Dat is een wettelijk voorschrift waaraan alle windparken moeten voldoen, tenzij er een naderingsdetectiesysteem is geïnstalleerd. 

Bij Windplan Groen is er sinds medio 2024 een dergelijk naderingsdetectiesysteem geïnstalleerd. Dit systeem maakt het mogelijk dat de rode verlichting in de avond en nacht alleen nog maar aangaat wanneer er vliegverkeer nadert. In dit document kun je hierover meer lezen.